Sunday, May 8, 2011

Real Ummu berpantang dengan Shaklee Confinement Set

Pengalaman berpantang dengan Shaklee amat mengujakan. Saya memilih “Confinement Set’ yang mengandungi Vita-Lea, Vitamin B-Complex, Vit- dan Zinc. Well, seperti ibu-ibu lain, mesti kita sediakan set-set berpantang ni awal, sebelum kelahiran kan. Begitu juga saya dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui. Saya amat perlukan Vita-Lea dan Zinc kerana saya mengalami tumpah darah sejurus selepas kelahiran yang saya sendiri tidak jangka. Itu hikmahnya saya memilih Shaklee kerana Allah lebih Tahu apa yang bakal saya perlukan.

Apa itu tumpah darah atau postpartum hemorrhage (PPH)?

Defining postpartum hemorrhage (PPH) is problematic and has been historically difficult. Waiting for a patient to meet the postpartum hemorrhage criteria, particularly in resource-poor settings or with sudden hemorrhage, may delay appropriate intervention. Postpartum hemorrhage is traditionally defined as blood loss greater than 500 mL during a vaginal delivery or greater than 1,000 mL with a cesarean delivery.

The addition of "a 10% drop in hemoglobin" to the definition provides an objective laboratory measure.

It's most likely to occur while the placenta is separating or soon after. If it happens within 24 hours after giving birth, it's considered an early PPH (also called an immediate or primary PPH). If it happens in the days or weeks after delivery, it's called a late (or delayed or secondary) PPH.

http://www.babycenter.com/0_postpartum-hemorrhage_1152328.bc?page=2


Jika anda ingin tahu kronologi kelahiran putera saya dan pengalaman tumpah darah itu, boleh membacanya di sini.

Trial Pack Confinement Set yang ditawarkan oleh ahli GBS mengandungi 40 hari percubaan Shaklee Vita-Lea. B-Complex, Vit C dan Zinc.

Mengapa saya sangat perlukan Zinc dan VitaLea ketika berpantang?

Vita-Lea
  • Mengandungi 12 jenis vitamin & 7 jenis galian yang diperlukan oleh tubuh
  • Formula lengkap dengan zat besi ( penting untuk pertumbuhan sel darah merah)
  • Membantu perkembangan tubuh & reproduktif
"You'll probably develop anemia from the blood loss and will have to take it easy when you get home from the hospital. You'll need to get plenty of rest, fluids, and nutritious food. Your doctor will likely prescribe prenatal vitamins with folic acid, as well as additional iron supplements."

Zinc Complex membantu
  • Mempercepatkan proses baik pulih luka, termasulah luka selepas bersalin serta selepas menjalani pembedahan
  • Penting untuk pertumbuhan sel
  • Bantu mengatasi kelemumur dan rambut gugur
  • Bantu mengatasi masalah insulin
Selain itu saya perlukan Vit-C, B-Complex kerana

Vitamin B-complex membantu saya
  • menstabilkan urat saraf dan pemikiran
  • Anti –stress. Sebagai penenang
  • Menukar makan kepada tenaga
Manakala Vits C pula
  • Mencegah kelenjar daripada rosak dan berdarah
  • Mempercepatkan penyembuhan luka
  • Untuk ketahahan badan melawan flue
  • Anti-oksidan
Mungkin anda lebih bertuah dapat berpantang di rumah ibu tersayang.Tapi bagi saya yang sudah tiada ibu, hanya menumpang kasih sayang ibu saudara. Dan pastinya, tahap kemanjaan agak terbatas walaupun memang saya rapat dengan ibu saudara. Tak akan sama dengan ibu sendiri kan. Oleh itu, saya seboleh-boleh tidak mahu menyusahkan ibu saudara kerana bukan hanya saya dan bayi. Anak sulung saya Shukrina pun ada bersama. ‘Toddler jelousy’ yang timbul dalam diri si kakak sudah cukup membuatkan saya rasa masa berpantang terlalu lama. Tiap-tiap tengah malam meraung . tapi sindrom itu terus hilag sebaik saya tamat pantang dan kembali ke rumah kami

Kerana itu saya ingin cepat sihat, bertenaga supaya dapat menguruskan dua anak serentak .
Alhamdulillah.. dengan izinNya walau saya berpantang separa tradisional, separa modern berkat mengambil pemakanan yang sihat,suplement dari Shaklee, makan sayur, tidak mencatu air sangat di samping makanan tambahan membuatkan saya cergas dan kembali bekerja pada hari ke 54 ( kes cuti awal, anak lahir overdue.)

Saya juga dapat mengumpulkan stock sebanyak 201oz sebagai persediaan kembali ke kerja. Untuk cerita lanjut, boleh baca di sini















**Jika anda berminat untuk mendapatkan Shaklee , boleh hubungi saya di
realummu@gmail.com atau 0194004210.

1 comment: